Govorno jezički poremećaji
Govorno - jezički poremećaji koji se najčešće javljaju kod dece
ALALIJA – odsustvo govora i jezika. Dete ne razume ili nedovoljno
razume govor iz okoline; nedovoljno je motivisano da govorno komunicira,
komunicira gestovima i svojim jezokom, koji je nerazumljiv.
RAZVOJNA DISFAZIJA – poremećaj govora i jezika u kome je sposobnost deteta da razume
govor ili je kvaltet govora ispod očekivanog za
kalendarski uzrast. Takva deca imaju siromašan rečnik, kratku rečenicu, nedovoljno
gramatički uobličenu; višesložne reči izgovara samo
sa početnim ili završnim slogom; nepravolno izgovaraju glasove; ne
koriste u iskazu prideve, predloge, zamenice, veznike...
MUCANJE – poremećaj ritma, tempa, akcenta i melodije govora. Može se
javiti kao:
- Fiziološko mucanje se obično
javlja u uzrasnom periodu od 2. – 5. godine. Uzrok je neusklađenost
saznajnog razvoja i razvoja govornog aparata. Dete ima potrebu da kaže
mnogo više od onog što njegovi govorni organi mogu da podrže. Tada se
dešava: zastajkivanje, ponavljanje početnih slogova, oklevanje u govoru,
produžavanje izgovora glasova. U ovoj fazi je ključno
da budete strpljivi, staloženi prema detetu i da mu ne skrećete
pažnju na njegovo zamuckivanje. Govorite smireno, polako. Ako se
zamuckivanje zadrži duže od dve nedelje obavezno se javite logopedu.
- Primarno mucanje je oblik mucanja kada
dete u govoru ponavlja pojedine glasove i slogove, ali ne i reči.
Iako postoji izvesna napetost u govoru dete još uvek nije osvestilo svoj
govorni poremećaj. Između primarnog i
sekundarnog mucanja se javlja tranzijentno mucanje, kao prelazni oblik.
Tada je mucanje učestalije, govor napetiji, grč
u govornom aparatu produžen i poako dete razvija svest o svojim govornim
teškoćama.
Potrebno je odmah da se javite logopedu.
- Sekundarno mucanje – uočava
se napetost mišića celog tela, a posebno u
regiji ramena, vrata, govornih organa. Razvija se strah od
govorenja, a dete postaje svesno sebe da muca. U takvoj situaciji se
dete odmah uključuje u logopedski tretman.
- Traumatsko mucanje nastaje naglo,
kao posledica neke traumatične situacije. Dete se odmah uključuje
u logopedski tretman.
DISLALIJA – neizgovaranje ili nepravilno izgovaranje jednog ili više
glasova u govoru. Dete ne izgovara određen glas
(omisija), zamenjuje nerazvijen glas nekim drugim (supstitucija), nepravilno
izgovara glas (distorzija).
RINOLALIJA – nazalan ili unjkav govor nastao usled: rascepa usana, rascepa
tvrdog ili mekog nepca ili kao posledica disfunkcije mekog nepca.
DISLEKSIJA - poremećaj u savladavanju veštine čitanja. Deca
tokom čitanja: izostavljaju zamenjuju ili dodaju pojedina slova; imaju
teškoću da upamte sliku slova, dovedu u vezu glas i slovo, često zamenjuju
vokale unutar reči; čitaju reč po reč; ; preskaču redove, ne
razumeju pročitano i imaju nepravilno govorno disanje tokom čitanja.
DISGRAFIJA – poremećaj u savladavanju veštine pisanja. Rukopis je teško čitljiv, loše
pozicioniran na papiru, redovi su talasasti ili kosi. Postor između slova i reči je neujednačen. Slova su
nepravilno oblikovana.
PERVAZIVNI RAZVOJNI POREMEĆAJI – karakterišu se poremećajem socijalne
interakcije, govorne komunikacije, oskudnim i stereotipnim interesovanjima i
aktivnostima. Možete posumnjati da vaše dete ima poremećaj iz autističnog spektra ako :
nedovoljno komunicira sa okolinom, ne primećuje ljude i decu,
nema kontakt pogledom, stereotipno ponavlja neke radnje (ljuljanje, lepršanje
ručicama, vrtenje predmete, poskakivanje...)
ADHD – je skraćenica za hiperkinetski poremećaj pažnje i
koncentracije. Češće se javlja kod dečaka a simptomi
su: poremećaj pažnje, impulsivnost i hiperaktivnost.
POREMEĆAJ SENZORNE
INTEGRACIJE – deca sa
poremećajem senzorne integracije često ispoljavaju
promene u raspoloženju, uznemirena su, razdražljiva. Bebe mogu da izbegavaju
kupanje, hranjenje. Starija deca mogu izbegavati da dodiruju određene teksture, da
ne trpe prljavštinu na rukama, hodaju na prstima. Mogu se javiti neusklađenost pokreta,
teškoće u koordinaciji, gubljenje ravnoteže pri hodu.